Foredrag

´Hvordan gør vi vores børn til lykkelige mennesker?´

Foredraget tager udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  • Kan vi forhandle os til lykke?
  • Kan man opdrage uden brug af straf og skæld ud?
  • Kan man give børn for megen omsorg?
  • Kan man hjælpe sit barn for meget?
  • …og så nogle smutveje til Lykkeland:
  • At have mindst en god ven
  • At have sin mor og sin far for sig selv.
  • At blive anerkendt og inddraget
  • At blive motiveret og udfordret

´Pisken eller guleroden?´ – om børneopdragelse

Dette foredrag tager udgangspunkt i de 8 metoder, som de fleste af os bruger i hverdagen. Det drejer sig lidt råt sagt om straf og belønning. Mange fnyser over ordet straf og foretrækker ordet konsekvent, men i praksis kan det være meget svært for et barn at se forskellen på de to ord.

De psykologiske faktorer involveret i de 8 metoder gennemgås og illustreres med en række eksempler fra hverdagen i familien, i skolen og institutionen.

De fleste af os er enige i, at vi når længst med det gode. Men hvad gør vi i de situationer, hvor overblikket erstattes af afmagt og vi står med en oplevelse af, at det gode ikke rækker? Det kan ske for selv de bedste at forfalde til magtanvendelse, til trods for at magt/straf avler både hævn og ambivalens. Foredraget slutter med en række forslag til nye handlemuligheder ud fra teserne om, at ´det der virker, er det rigtige´ og ´når alt er prøvet, så prøv noget nyt´.

´Curlingforældre og servicebørn´ – om vores moderne børnesyn
Med udgangspunkt i nedenstående 5 punkter – som efter min erfaring i store træk rummer væsentlige træk i vort nye børnesyn, beskrives forholdet mellem forældre og børn nu til dags.
Aldrig har så mange børn haft det så godt som de har det i dagens Danmark, men opnår vi det vi vil med vort nye syn og praksis indenfor opdragelse og læring ag sociale kompetencer eller forstrer vi for mange ´1.mig´-børn? Tag selv stilling efter foredraget.

1.FRIHED ER DET BEDSTE GULD
– børn skal inddrages 
– børn skal lære selvforvaltning
– børn har kompetencer 
– børn er ligeværdige ”samarbejdspartnere”

2.VI VIL GIVE VORES BØRN DET BEDSTE
– børn skal have masser af legetøj
– børn skal have masser af tøj
– børn skal ikke mangle noget

3.VI VIL GIVE VORES BØRN DE BEDSTE MULIGHEDER
– børn skal stimuleres sprogligt
– børn skal stimuleres psykisk og fysisk

1.VI VIL GIVE VORES BØRN FRIHED
– børn skal have udfordringer
– børn skal accepteres og roses

4.VIL VIL GØRE ALT FOR VORES BØRN
– børn skal kunne deltage i mest muligt
– børn skal elskes
– børn skal føle sig trygge

5.VI VIL IKKE STRAFFE VORES BØRN
– børn skal føle sig frie
– børn skal ikke føle frygt

´Hvem sagde Psykisk arbejdsmiljø?´
– og hvad består det af? – hvordan kan det forurenes? – og hvordan kan det renses?
Anerkendelse – accept – stimuli
Maximal indflydelse på egen opgave
Stress-faktorer
Motivationsfaktorer
Rosenthal-effekten
Personlighedsfaktorer
Samtale- og tiltaleformer
Kvalitet og faglig stolthed
Åbenhed over for nye ideer
Samarbejde og konflikthåndtering

Med 30 års erfaring dels som ansat, dels som leder og dels som konsulent på adskillelige arbejdspladser, private som offentlige, gennemgås disse temaer med de fordele et godt psykisk arbejdsmiljø indebærer og de negative konsekvenser det får, hvis der ikke tages hensyn til og arbejdes målrettet med de komplekse samarbejdsforhold og -betingelser, der kendetegner stort set enhver arbejdsplads.forhold komplikationer,

man